Memahami makna liberalisme

July 9, 2009 10:30 AM 0 comments

Share this Article

Author:

Oleh KAMARUN KH

Akhir-akhir ini banyak orang bercakap mengenai faham liberal. Ada yang mengungkap liberalisme sebagai satu bentuk falsafah. Tidak kurang pula yang menganggap falsafah liberalisme itulah yang mampu membawa kemajuan kepada manusia dan masyarakat. Falsafah liberal yang difahami sebagai satu bentuk pembebasan atau kemerdekaan bakal memungkinkan manusia mencapai tahap kejayaan.

Mengapa liberalisme dihubungkaitkan dengan kejayaan? Persoalannya berkait rapat dengan sifat manusia itu sendiri. Manusia memerlukan kebebasan, kerana melalui kebebasan itulah manusia menjadi lebih kreatif, termasuk mereka cipta sesuatu tanpa adanya sebarangan kekangan, terutamanya kekangan berfikir.

Konsep liberal sebenarnya muncul semasa meletusnya Revolusi Perancis pada tahun 1789. Perjuangan kaum pekerja menerusi slogan kebebasan (liberte), kesamaan (egalite) dan persaudaraan (fratenite) telah menjadi prinsip bagi penyingkiran kekuasaan. Menurut H.Gruber, prinsip liberalism yang paling asas ialah “contrary to the natural, and inalienable right and liberty and dignity of man, to subject himself to an authority, the root,rule,measure, and sanction of which is not in himself.”

Falsafah liberalisme kemudiannya dikembangkan oleh beberapa pemikir, antaranya John Locke, Hume, Rousseau, Diderot, Lessing dan Immanuel Kant. Sebelumnya fahaman ini menjadi bahan motivasi penting kepada falsafah eksistensialisme atau nihilisme yang dikembangkan oleh Nietzche. Istilah liberalisme adalah berasal dari bahasa Latin, iaitu liber. Istilah ini membawa makna bebas atau merdeka.

Pada penghujung abad ke-18, iaitu sejak permulaan Revolusi Perancis, istilah ini mempunyai kaitan dengan konsep manusia merdeka. Konsep merdeka ini dilihat dalam konteks kebebasan, sama ada kebebasan yang diperoleh sejak lahir ataupun setelah dibebaskan daripada belenggu kekuasaan atau perhambaan.

Dalam satu tulisan pada tahun 1818, Germaine de Stael menjelaskan bahawa perjuangan kaum liberal ialah menuntut kebebasan individu seluas-luasnya. Perjuangan itu turut menolak sebarang bentuk kekuasaan yang dianggap sebagai menyekat kebebasan atau belenggu termasuk kekuasaan Tuhan, penguasaan gereja dan sebagainya. Disebabkan sebelum Revolusi Perancis, masyarakat dianggap berada dalam cengkaman gereja.

Individu tidak bebas, kerana pihak gereja akan menentukan sama ada boleh atau tidak, termasuk mengenakan hukuman mati terhadap sesiapa sahaja yang mempunyai pendapat yang bertentangan, misalnya Galileo. Galileo yang mengutarakan pendapat bahawa bumi mengelilingi matahari telah dijatuhkan hukuman mati oleh pihak gereja kerana dianggap bercanggah dengan fahaman agama yang dipegang oleh pihak gereja.

Bagi membezakan kedudukan dengan gereja, golongan yang memperjuangkan kebebasan telah menggunakan istilah liberal sebagai lambang perjuangan mereka, termasuk kebebasan intelektual. Mereka berfikir, tanpa meletakkan prinsip rasional dan bukti ilmiah, kehidupan mereka adalah terkongkong dengan fahaman gereja. Hubungan dengan penguasa politik juga terjejas apabila mereka menolak fahaman feudal, yang dikatakan punca kemunduran.

Konsep liberal membawa kepada prinsip rasional, keterbukaan dan kebebasan intelektual. Maka dari sini juga turut lahirnya pelbagai falsafah yang lain termasuk atheisme, agnostik dan kebebasan mutlak. Hasilnya, konsep pentadbiran yang dahulunya sangat rapat dengan kekuasaan feudal semakin lenyap, dan prinsip pemerintahan secara republik mengambil alih.

Di bidang ekonomi liberalisme dihubungkan dengan sistem pasaran bebas. Kerajaan tidak berhak campur tangan dan campur tangan kerajaan jika berlaku pun ia hanyalah dalam bentuk yang paling minimum. Liberalisme membiarkan kapitalisme menguasainya, penentuan harga adalah berdasarkan kuasa pasaran. Ia turut menyerap masuk prinsip spekulasi dan pelobian dalam memperoleh sesuatu. Terjadi semacam perlumbaan dan persaingan yang hebat bagi merebut penguasaan pasaran.

Dalam hubungan social, liberalism memberikan makna ke atas prinsip kesamarataan. Ia amat berkait rapat dengan kecenderungan perjuangan kaum feminis, iaitu prinsip persamaan jantina. Ini seterusnya membawa kepada terlahirnya istilah gender, kepupusan kawalan sosial terhadap seseorang dan runtuhnya institusi kekeluargaan. Wanita berhak menentukan corak kehidupannya sendiri, dan dalam menentukan corak kehidupan itu ia tidak memerlukan sebuah kehidupan berkeluarga. Mereka menentang ungkapan wanita hanya berfungsi untuk melahirkan anak, atau kilang bayi.

Memangnya dengan memberikan gelaran tersebut kepada wanita, ia menampakkan semacam satu penghinaan. Tetapi, sebenarnya fungsi perkahwinan menurut alamiah ialah untuk memperbanyakkan zuriat sebagai hakikat kehidupan. Kerana kecewa dengan tanggapan tersebut, maka prinsip liberalisme ini menekankan bahawa wanita berhak menentukan nasibnya sendiri. Tidak seorang pun boleh memaksa atau berhak untuk menyekatnya. Wanita menjadi kuasa baru dalam pelbagai hal, sama ada politik, pengurusan mahupun ekonomi.

Pola ini sedang berkembang luas. Nisbah yang hampir sama antara lelaki dan wanita menyebabkan nilai masyarakat terhadap kehidupan wanita telah berubah. Untuk membuka pasaran dan mencari keuntungan, perlu ada produk khudus untuk wanita dan kerana itu maka produk yang berkait dengan keperluan wanita semakin banyak. Baik yang berupa pakaian, barangan kecantikan, perhiasaan, elektrik mahupun majalah. Jika dilihat pasaran majalah, majalah khsusus untuk wanita lebih banyak daripada majalah khusus untuk lelaki atau pun lain-lain bidang profesional. Jika dilihat dari aspek pertumbuhan gedung membeli-belah, kedai-kedai yang menjual perkakasan untuk wanita adalah lebih banyak daripada lain-lain barangan.

Dari segi agama, fahaman liberalisme ini dianggap amat merbahaya, terutamanya bagi Islam. Konsep liberal berhubung kait dengan kebebasan untuk memilih agama dan mengamalkan apa yang dipercayainya selaras dengan prinsip rasional seseorang. Agama dilihat sebagai hak peribadi, dan orang lain tidak boleh menentukannya. Konsep baik dan buruk dinilai berdasarkan perspektif individu, perspektif kemasyarakatan tidak menjadi teras pegangan. Prinsip untung rugi menjadi sandaran, dan kerana itulah sesuatu tindakan akan dibuat berdasarkan prinsip tersebut.

Melalui pemahaman itulah kita dapat kata-kata yang sengaja diadakan bagi menghalalkan apa yang dilakukan. Umpamanya, sedikit masa dahulu kita diperkenalkan dengan ungkapan “seks sebagai sedekah”, “dosa dan pahala tidak bercampur, ianya seperti lapisan minyak dan air”, “seseorang itu boleh melakukan dosa kerana selepasnya boleh bertaubat,”, “dosa masing-masing”, “orang berzina tidak boleh dihukum, ia dilakukan berdasarkan suka sama suka”, “duduk serumah tanpa ikatan perkahwinan tidak menyalahi peraturan sampai bila-bila selagi tidak berlaku pergaduhan” dan sebagainya.

Prinsip itu berkembang dan membudayakan masyarakat Malaysia. Kalau dahulu prinsip liberalisme itu hanyalah berkembang biak dalam komuniti masyarakat Protestan, kini Islam turut dilanda. Penganut Katholik juga turut bimbang dengan perkembangan ini. Di Malaysia, walaupun prinsip Islam liberal diharamkan secara jelas, nilai-nilainya semakin berkembang di kalangan masyarakat Islam.

Berdasarkan perkembangan dan pertembungan budaya melalui pendidikan, proses sosialisasi dan teknologi maklumat, faham liberal dalam masyarakat semakin mengambil tempat. Keluarga yang mempunyai kawalan mutlak terhadap kebebasan anak-anak mula terhakis apabila merasakan anak-anak perlu diberikan kebebasan. Anak-anak yang bekerjaya menjadikan ikatan kekeluargaan semakin longgar atas desakan kesibukan masa dan keperluan profesional.

Jika dilihat dari segi perlakuan sumbang dan keruntuhan moral misalnya, kita dapat membuat ukuran mengenai prinsip liberalisme dalam masyarakat Islam. Seseorang yang memangnya nakal dan melanggar peraturan akan terus dibela sehingga menampakkan dirinya tidak bersalah. Perjuangan untuk “membersihkan diri” itu dilakukan secara bersungguhnya, sehingga mengetepikan tuduhan asal melalui percanggahan teknikal. Undang-undang seolah-olah bukan lagi bertujuan untuk memberikan pengajaran kepada manusia untuk tidak melakukan sesuatu yang bertentangan dengan kepentingan ramai. Undang-undang akan dicabar dari segala aspek, sehingga yang mentafsirkan undang-undang itu sendiri tidak mempunyai kata sepakat tentang sesuatu perkara. Masing-masing melihat dalam perspektif untuk mendapatkan kemenangan dan kecekapan mencari kesilapan teknik.

Inilah prinsip liberalisme yang sedang diperjuangkan. Maka untuk mendapat sesuatu kemenangan, perlu kita mencari seorang peguam yang handal, seorang peguam yang cekap memahami kesilapan teknikal dan mengetepikan hujah, walaupun adakalanya pertanyaan itu tidak mempunyai kaitan yang jelas dengan kes yang dibicarakan. Boleh sahaja, keputusan pertama bersalah, keputusan kedua, selepas membuat rayuan, hukuman tersebut boleh dipinda. Inilah namanya kebebasan, dan akhirnya kebebasan itu menjerat kebebasan orang lain. Harga sebuah kekebasan itu menjadi terlalu mahal, dan adakalanya melanggar kebebasan orang lain. Prinsip liberalisme itu turut berkembang dalam pemikiran umat Islam sehingga akhirnya pegangan tradisi tentang agama akan berubah.

Jika secara tradisinya Islam tidak memberikan ruang kepada wanita menjadi imam, hari ini Aminah Wadud yang berfahaman liberal telah mengimamkan solat Jumaat. Aminah Wadud yang pernah mengajar di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), sekembalinya ke Amerika Syarikat telah menggemparkan masyarakat Islam apabila menjadi imam sembahyang Jumaat. Namun, perkembangan Islam liberal di Malaysia masih tidak tersusun sebagaimana Indonesia melalui bentuk-bentuk pertubuhan dan organisasi. Idea dan falsafah Islam liberal telah sampai dalam pengetahuan masyarakat Malaysia sama ada melalui buku-buku mereka yang ditulis secara ilmiah atau simposium yang dianjurkan oleh masyarakat setempat.

Leave a Reply


Topik Lain

  • Artikel Makalah Pilihan Tinta DMI

    Pondok Lahir Pemikiran Islam Kukuh

    Oleh Dato’ Dr Mashitah Ibrahim ANTARA sebab institusi pondok masih relevan hingga ke hari ini, justeru perlu dipertahan dan diperkasa, ialah kerana ilmu pondok boleh diguna dan dirujuk untuk menangani pelbagai serangan ilmiah dan trend pasca-modernisme yang sedang berlaku. Banyak karya hebat dan kajian akademik bersumberkan teks pondok. Inilah juga yang dibaca oleh orientalis Barat dan musuh-musuh Islam. Berikutan itu, amat perlu sekali bagi ulama dan intelek Islam untuk berdiri dalam satu saf bagi melahirkan pemikiran Islam yang kukuh dan […]

    Read more →
  • Artikel Makalah Pilihan Wasatiyah Adalah Mesej Perpaduan Sedunia: Prof Dr Hlayyel

    Wasatiyah Adalah Mesej Perpaduan Sedunia: Prof Dr Hlayyel

    KUALA LUMPUR: Konsep wasatiyyah (kesederhanaan) dalam Islam merupakan suatu mesej perpaduan sedunia yang penting bagi menepis segala persepsi buruk masyarakat dunia terhadap Islam. Penasihat Agama kepada Raja Jordan, Prof Dr Ahmad Mohammad Hlayyel, ketika menyatakan perkara ini berkata konsep itu dapat memperkukuh lagi imej keamanan dan keharmonian yang dianjurkan Islam kepada pengikutnya. Perkara ini dinyatakannya dalam kertas kerja bertajuk ‘Pelaksanaan Pendekatan Wasatiyyah Masa Kini: Cabaran dan Masa Depan’ pada Seminar Antarabangsa “Penghayatan Wasatiyyah Dalam Kerangka Maqasid Syariah”, Khamis. Penyampaian kertas […]

    Read more →
  • Ensiklopedia Siapa Sheikh Tahir Jalaluddin

    Siapa Sheikh Tahir Jalaluddin

    SYEIKH Tahir Jalaluddin atau nama sebenarnya Muhammad Tahir bin Syeikh Muhamad bin Ahmad Jalaluddin, adalah seorang ulama reformis yang mempunyai kaitan rapat dengan gerakan Kaum Muda di Tanah Melayu sekitar hujung 1890-an dan awal 1900. Bapa beliau, Muhammad bin Ahmad Jalaluddin atau dikenali dengan gelaran Syeikh Langgang bin Ahmad Jalaluddin, merupakan seorang ulama yang terkenal di Minangkabau. Syeikh Tahir dilahirkan di Bukit Tinggi, Sumatera Barat pada 1869 Masihi dan berketurunan Melayu Minangkabau. Beliau pernah menetap dan mendapat pendidikan di Mekah […]

    Read more →
  • Artikel Paparan Khas Wasatiyyah: Malaysia Berada Di Landasan Benar

    Wasatiyyah: Malaysia Berada Di Landasan Benar

    Ucapan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak,  merasmikan seminar antarabangsa ‘Penghayatan Wasatiyyah Dalam Kerangka Maqasid Syariah, di Menara Felda, Kuala Lumpur ALHAMDULILLAH, lafaz syukur dan segala puji-pujian yang tidak terhingga saya panjatkan ke hadrat Allah SWT di atas limpah kurnia dan inayah-Nya jua, kita dapat berkumpul di dalam majlis ilmu yang saya anggap sangat penting lagi bermakna ini. Saya harus katakan semuanya bermakna dan penting kerana ianya menjadi akar kepada usaha pembenihan faham wasatiyyah dan kesederhanaan yang seringkali kita ucap […]

    Read more →
  • Artikel Komentar

    MB, Salehuddin Boleh Selesai Bible Di Rampas?

    Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan exco agamanya, Salehuddin Muhkyi, mempunyai kuasa untuk menyelesaikan isu rampasan bible Melayu, jika mereka mahu. Bagaimanapun, Timbalan Pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA, Ng Chok Sin, berkata dua individu itu paling layak untuk memulangkan bible yang dirampas pihak berkuasa agama negeri jika Kerajaan Negeri Selangor serius. Menurut satu laporan media arus perdana, difahamkan Exco Pelancongan Selangor, Elizabeth Wong, dilaporkan menulis surat kepada Pejabat Peguam Negara meminta naskah bible yang dirampas pada Januari […]

    Read more →
  • Artikel Paparan Khas

    Malaysia Wujudkan Indeks Maqasid Syariah Antarabangsa: PM

    Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak, mahu Malaysia memainkan peranan ke arah penubuhan Indeks Maqasid Syariah Antarabangsa, bagi mengukur komitmen sesebuah negara dalam melaksanakan syariat Islam. Beliau berkata, indeks itu boleh berperanan menangkis dakwaan pihak tertentu kononnya kesungguhan Malaysia melaksanakan dasar-dasar Islam tidak mengikut syariat Islam sebenarnya. “Saya merasa begitu musykil kalau ada pihak masih menuduh kita sebagai tidak cukup Islam, ada juga yang mempertikaikan dasar-dasar kita tidak berlandaskan kepada Islam. “Alangkah baik kalau ada Indeks Maqasid Syariah Antarabangsa, […]

    Read more →
  • Berita Kassim Dituduh Hina Islam Dibicara 6, 7 Mei

    Kassim Dituduh Hina Islam Dibicara 6, 7 Mei

    PUTRAJAYA – Mahkamah Tinggi Syariah di sini menetapkan 6 dan 7 Mei depan, perbicaraan terhadap bekas aktivis politik dan sosial, Dr Kassim Ahmad, atas dua tuduhan iaitu menghina agama Islam dan mengingkari pihak berkuasa agama dalam sebuah seminar pada Februari lalu. Hakim Syarie, Azzeman Omar, menetapkan tarikh tersebut ketika sebutan semula kes itu, Isnin. Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi), Ibrahim Deris, memberitahu pihaknya akan memanggil lebih daripada 10 saksi pendakwaan pada perbicaraan tersebut. Ketika ditanya pemberita […]

    Read more →
  • Artikel Paparan Khas

    Parlimen Lulus Rang Undang-Undang GST

    Dewan Rakyat Isnin meluluskan Rang Undang-Undang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), dengan mendapat sokongan 118 ahli Parlimen, manakala 81 ahli Parlimen yang menyuarakan bantahan. Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena, meminta pertimbangan Yang Dipertua supaya diadakan undi kali kedua dan diterima oleh dewan. Bagaimanapun proses pengundian menyaksikan ahli Parlimen pembangkang membawa sepanduk membantah GST dan menimbulkan kekecohan dalam dewan. Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak, semasa mengumumkan Bajet 2014 bahawa GST akan dilaksanakan pada April 2015 dengan pengenalan cas […]

    Read more →
  • Berita Makalah Pilihan

    PAC Akan Panggil Lima Kementerian Beri Penjelasan

    KUALA LUMPUR – Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) akan memanggil lima buah kementerian untuk memberikan penjelasan dalam waktu terdekat berhubung Laporan Ketua Audit Negara 2013 Siri 1. yang dibentangkan di Dewan Rakyat Isnin. Pengerusi PAC Dato’ Nur Jazlan Mohamed berkata kelima-lima kementerian berkenaan ialah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Kesihatan, Kementerian Kerja Raya, Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Pendidikan. “Pertanian dan Industri Asas Tani perlu dipanggil berhubung kelewatan Empangan Paya Peda di Besut sementara Kementerian Pendidikan perlu […]

    Read more →
  • Berita Paparan Khas

    Najib Cadang ‘Jambatan Persahabatan’ Malaysia-Singapura

    PUTRAJAYA: Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak, berkata beliau telah mencadangkan pembinaan ‘Jambatan Persahabatan’ untuk menambah baik rangkaian jalan dan menjadi simbol persahabatan yang semakin berkembang antara Malaysia dan Singapura. Cadangan itu adalah inisiatif jangka panjang yang akan membabitkan perbincangan meliputi pelbagai aspek serta kajian mendalam yang perlu dijalankan bersama-sama oleh kedua-dua negara, kata beliau. Najib berkata demikian dalam sidang media bersama-sama Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong, selepas kedua-dua mereka mengakhiri Pemukiman Pemimpin Malaysia-Singapura selama dua hari di […]

    Read more →